سفارش تبلیغ
صبا ویژن


مسئولان پاسخگو باشند... -


درباره مهاجر
مسئولان پاسخگو باشند... -
مدیر وبلاگ : مهاجر[197]
نویسندگان وبلاگ :
مسئول مسافرت[71]
معاون فرهنگی[2]
معاون علمی[2]
معاون اداری-مالی[2]
وحید نصیری کیا[13]
احسان آقارضایی[-2]
سعید توکلی[2]
محمد علی بیگی[0]
میهمان[6]

آی دی نویسنده
تماس با نویسنده


آرشیو وبلاگ
اطلاع رسانی
جهادی 87
جهادی 88
درباره جهادی
فعالیت‏ها در جهادی
خاطرات جهادی
فقر و محرومیت
مطالب طنز
فرکانس محرمانه
وقایع
شورای هماهنگی
مؤمن جهادی
خواهران جهادی
بسیج سازندگی
فرهنگی داخلی


.::رفیق قافله::.
شورای هماهنگی گروه های جهادی
تأملاتی در باب جهادی
بنیاد فرهنگی والی
مؤسسه جهادی
بسیج سازندگی
یاوران جهادگر
جواد الائمه
مهرباران
رضوان
رازدل
آفتاب طلایی(نیک شهر)

.::همرهان::.
آنتن [35]
کتاب های سید مرتضی [177]
فلسفه و حکمت [149]
باشگاه اندیشه [137]
صالحین شیعه [62]
ماهنامه حیات [146]
ماهنامه حضور [295]
ماهنامه راه [134]
سبکبالان [102]
مجاهد [390]
ساجد [133]
نائب [355]
[آرشیو(12)]

شماره دوم نشریه هجر.آبان 88.نسخهpdf آوای مهاجر


اشتراک فصلنامه مهاجر
 
لوگوی وبلاگ
مسئولان پاسخگو باشند... -

کلیه حقوق این وب‏گاه متعلق به گروه جهادی مهاجر است
Mohajer.basij@gmail.com
 RSS 

واکنش طلاب و دانشجویان به آمار تکان‌دهنده فقر در کشور؛
مسئولان پاسخگو باشند

در پی اعلام خبر تکان دهنده وزیر رفاه در خصوص زندگی 2/9 میلیون نفر زیر خط فقر شدید و مطلق و پس از آن آمار حدود 12میلیون زیر خط فقر شدید و مطلق از سوی موسی الرضا ثروتی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس، که با سکوت رسانه ها و سایر مسوولان همراه بود تشکلها و فعالان دانشجویی و طلاب به انتقاد شدید از بی اعتنایی به مستضعفین و محرومین پرداختند.

در همین خصوص مرتضی فیروزآبادی، دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی در گفتگو با خبرنگار سیاست روز، با اعلام اینکه این آمار زیبنده جامعه و حکومت اسلامی ما نیست، گفت: در این خصوص باید نهادهای متولی فقر‌زدایی کشور پاسخگو باشند.
فیروزآبادی ادامه داد: قطعا این همه فقر نتیجه یکی دو سال اخیر نیست و نقش سیاست‌های اقتصادی دولت‌های گذشته که منجر به تشدید شکاف طبقاتی (یعنی پولدار شدن پولدارها و فقیر شدن فقیرها) را نمی‌توان نادیده گرفت.
وی گفت: شکاف طبقاتی بارها در همان دوران مسئولیت دولت‌های قبلی تذکر داده شده بود، لیکن پذیرش نظریات اقتصادی وارداتی، نتیجه‌ای بهتر از این برای کشور به همراه نداشت. حتی شنیده شده است که در سالهای اول پس از جنگ، یکی از مسئولین ارشد اذعان کرده است که عبور را این مرحله و رسیدن به توسعه، مستلزم له شدن عده‌ای است و چاره‌ای هم نیست و باید این را پذیرفت!

سکوت تاسف برانگیز جامعه مذهبی

این فعال دانشجویی سکوت رسانه‌ای و سکوت جامعه مذهبی را تاسف برانگیز و قابل تامل دانست و گفت: این سکوت و سکوت‌های مشابه نشان داد که متاسفانه تلاش‌های دشمنان انقلاب و اسلام، برای تغییر گفتمان از گفتمان‌های حضرت امام(ره) به گفتمان‌های غیر مسئولانه و غیر انقلابی در جامعه چقدر موثر بوده است.
وی سکوت رسانه‌ها، گروه‌ها و احزاب حتی آنها که داعیه‌دار شعارهای انقلاب هستند، را نشان از پذیرش این واقعیت تلخ دانست و گفت: این یعنی همان حقیقت
تلخ قناعت به شاخص‌های غربی پیشرفت و غفلت از حقایق و ملزومات یک جامعه اسلامی، بیش از 9 میلیون نفر زیر خط فقر شدید و مطلق و محتاج نان شب هستند و ما شاهد سکوت همگانی دراین خصوص هستیم.
فیروزآبادی، اعلام خط فقر و صراحت مسئولین به وجود چنین شکاف طبقاتی، ضمن اینکه می‌تواند نتایجمثبت داشته باشد، در صورت ادامه بی‌توجهی ها نتایج منفی به همراه خواهد داشت. اگر اعلام این مساله به منزله تکانی در مسئولین قوای مختلف برای یادآوری مسئولیت سنگین از یک سو و تلاش بیشتر برای فقر‌زدایی و محرومیت‌زدایی از کشور باشد، امری مطلوب است اما بیم این می‌رود که اعلام این آمار در کنار سکوت رسانه‌ای منجر به پذیرش این مساله و فراموشی از این وضعیت گردد.
دبیر جنبش عدالتخواه در پایان گفت: دولت نهم که داعیه‌دار عدالت است بایستی با شاخصه‌های مشخص میزان بهبود این وضعیت را به جامعه اعلام نماید تا هم میزان کارایی سیاست‌های دولت سنجیده شود و هم روند رو به بهبود محرومیت‌زدایی.
نهادهای متولی فقر‌زدایی پاسخگو باشند
فرشید ایلاتی عضو شورای مرکزی مجمع حزب‌الله دانشگاه علم و صنعت، فقر کنونی را نتیجه سیاست‌های توسعه اقتصادی غربی در کشور داشت و گفت: متاسفانه با روی کار آمدن دولت نهم، برخی از سیاست‌های اقتصادی همان دولت‌های گذشته در حال اجراست.
ایلاتی با بیان اینکه چنین آماری برای کشور ما که ادعای ام‌القرای جهان اسلام را دارد، شرم‌آور است، از سکوت علما، روشنفکران، احزاب و گروه‌های سیاسی و دانشجویان به شدت انتقاد کرده و گفت: متاسفانه جامعه ما جامعه‌ای سیاست زده است که همگان به دنبال برنامه‌های پرسروصدا و هیاهوهای جناحی هستند و به این مساله‌ای که مساله یک ششم جمعیت کشور است، توجهی ندارند.
وی در بخش دیگری از این گفتگو به نقد عملکرد نهادهای متولی فقر‌زدایی درکشور پرداخت و گفت: این ارگان‌ها سالهاست که به حال خود رها شده‌اند و تاکنون کسی از آنها مطالبه‌ای نکرده است و نه اینکه آنها به مردم و رسانه‌ها پاسخگو هستند؟
این فعال دانشجویی با ادعای اینکه برخی ازاین نهادهای متولی فقر‌زدایی وارد فعالیت‌های اقتصادی غیرضروری و غیرقانونی شدند، خواستار پاسخگویی مسئولان مربوطه شد.

فقر امروز حاصل عملکرد دولت‌های گذشته است
متولی، مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی نیز با بیان اینکه فقر امروز، حاصل عملکرد دولت‌های گذشته است گفت: دولت‌های گذشته با اتخاذ سیاست‌های اقتصادی سرمایه‌سالارانه و بدون توجه به آرمان‌های انقلاب اسلامی و مستضعفان و محرومان جامعه، امکانات و بودجه‌های بیت‌المال را در شهرهای معدودی هزینه کردند و این تمرکز باعث شد که آمار محرومان جامعه افزایش یابد.
این عضو فعال بسیج دانشجویی دانشگاه علامه ادامه داد: در این رقابت نابرابر و اختلاف شدید اقتصادی، مستضعفان و محرومان جامعه به حال خود رها شدند دولت هم برای کاهش شکاف طبقاتی اقدام به ترویج عدالت کمیته امدادی و بنیادهای خیریه پرداخت.
وی افزود: دولت‌های قبلی به جای تغییر برنامه‌ها و سیاست‌هایشان به اجرای سیاست‌های غلط خود پای فشردند که حاصلی جز فقر گسترده و شکاف طبقاتی بزرگدربر نداشته است.
متولی با بیان اینکه دولت کنونی، عدالت را محور عملکرد خود قرار داده است، گفت: دولت باید با انجام مطالعات نظری و کارشناسی جامع، به توزیع ثروت ملی و سرمایه‌گذای‌های اقتصادی در سطح کلان کشوراقدام کند و به صورت عملی با تمرکز‌گرایی و تهران محوری مبارزه کند.

رسانه ها سکوت نکنند
این فعال دانشجویی به نقش رسانه‌ها و مطبوعات در فقر‌زدایی اشاره کرد وافزود: با اینکه رسانه‌های مستقلی در کشور کمتر یافت نمی‌شود، به طور قطع نمی‌بایست در این فضای سیاست‌زده کنونی جامعه ما سکوت کنند.
وی وظیفه رسانه‌ها و احزاب و گروه‌های مختلف جامعه را مطالبه فقر‌زدایی از مسئولین عنوان کرد و افزود: آفت و افول رسانه‌ها هنگامی است که خادم افراد و جناح‌های سیاسی باشند بی‌آن که نسبتی، حقیقی با بدنه جامعه برقرار کند.
متولی در پایان افزود: رسانه‌ها، دانشجویان و طلاب باید زبان گویای محرومان و مستضعفانی باشند که صدایشان به مسئولین نمی‌رسد.

باید از مسوولان مطالبه کرد
همچنین محمد مهدی خالقی، عضو شورای مرکزی مجمع مطالبه مردمی مشهد در گفتگو با خبرنگار سیاست روز، با بیان اینکه حجب و حیا در میان بسیاری از مسئولان ریخته است، افزود: اینکه این مسئول در دولت مدعی عدالت‌گستری و فقر‌ستیزی، این آمار را مطرح می‌کند و کسی هم به صورت جدی آن را مطرح نمی‌کند،جای تاسف بسیار دارد.
این فعال اجتماعی و فرهنگی در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه شاخصه‌های فقر مطلق مشخص نشده است گفت: در خصوص خود واژه «فقر مطلق» سخن فراوان است؟ چه رسد به شاخصه‌هایش؟ فقیرمطلق از نظرمسئولان کیست؟ آیا شاخصه‌های آن شاخصه‌های غربی است یا اسلامی؟ آیا امکانات ابتدایی هر زندگی طبیعی هم جزو این شاخصه‌ها‌ست یا نه؟ اینها سئوالاتی است که مسئولان باید به آن جواب دهند.
خالقی در ادامه افزود: نباید فراموش کرد که علت اصلی این فقر، ریشه در عملکرد دولت‌های گذشته دارد و مختص این دولت نیست. اگرچه مردم انتظارات زیادی از دولت نهم دارند.
عضو شورای مرکزی مجمع مطالبه مردمی درباره سکوت اکثر رسانه‌ها، احزاب و گروه‌ها و مسئولان و برخی از علما گفت: این سکوت یا نشانه جهل اینهاست یا نشانه ترس آنها. یا جاهلند به اسلام ناب، قرآن، نهج‌البلاغه، آموزه‌های معصومین، امام و رهبری یا اینکه خودشان آنقدر از مستضعفان و محرومان جامعه فاصله گرفته اند که جرات نمی‌کنند این مساله را مطرح کنند.
وی در ادامه افزود: اولین سئوالی که در ذهن همگان خطور می‌کند این است کهاین نهادهای متولی فقر‌زدایی چه کار کرده‌اند؟ چه می‌کنند و چه برنامه‌هایی دارند؟
این فعال اجتماعی شهری در پایان با بیان اینکه این مشکل در کشور حل شدنیاست گفت: تشکل‌های اجتماعی، جنبش‌های دانشجویی با مطالبه از مسئولین می‌توانند این مساله را در کشور کمرنگ‌تر کنند چنانچه در سالهای گذشته این مطالبه برای کارتن‌خواب‌ها صورت گرفت و مشکلاتشان کمتر شد.

بی‌اعتنایی به گفتمان اسلام ناب امام و رهبری
محمد بهرامی، عضو شورای مرکزی بسیج مدرسه معصومیه قم نیز با بیان اینکه بی‌اعتنایی به گفتمان اسلام ناب امام و رهبری از سوی غالب مسئولان عامل انحراف انقلاب از آرمان‌هایش شده، گفت: حمایت از محرومان و مستضعفان از آرمان‌های اساسی انقلاب و مورد تاکیدات فراوان امام و رهبری در دولت‌های قبلی فراموش شد و متاسفانه ما شاهدیم در دولت نهم هم برخی بی‌توجهی‌ها در این امر مشاهده می‌شود.
این طلبه بسیجی ادامه داد: دانشجویان، طلاب، روحانیون و گروه‌ها و فعالان سیاسی کشور هم این بی‌توجهی به گفتمان اسلام ناب را دارند و سکوت همگانی در این خصوص شاهدی بر این مدعا هست.
بهرامی افزود: حال با آماری که وزیر رفاه داده و رسانه‌ها انعکاس دادند، اطلاع‌رسانی در این خصوص هر چند کمرنگ صورت گرفته و حالا وظیفه همگان این است که آستین همت بالا بفرستد و با کمک دولت و نهادهای متولی به یاری این محرومان و مستضعفان بشتابند.
عضو شورای مرکزی بسیج مدرسه معصومیه با بیان اینکه این آمار فقط مربوط به عملکرد و سیاست‌های دولت نهم نمی‌شود، گفت: علت‌های این فقر، چیزی جز بی‌توجهی مسئولان، دولتمردان، علما و گروه‌های سیاسی به فقرا و محرومین نیست.

صدا و سیما و فراموشی محرومین!
وی آرمان جمهوری اسلامی را نداشتن یک فقیر ذکر کرد و افزود: دولت نهم که شعارها و آرمان‌های انقلاب اسلامی را احیا کرده است باید توجه بیشتری به این مساله داشته باشد همگان هم باید در این امر بزرگ که عزمی ملی می‌طلبد، یاریگر دولت باشند.
بهرامی با انتقاد شدید از بی‌توجهی صدا و سیما و رسانه‌ها از این نهادها خواست با اختصاص برنامه‌ها به بیان مشکلات فقرا و محرومین بپردازند و رفع فقر را از مسئولان متولی پیگیری کنند؟ از صدا و سیما انتظار می‌رود با توجه به رسالتی که دارد حداقل یار سیزدهم محرومین و مستضعفان جامعه باشد.

 

 

 



نویسنده : مهاجر » ساعت 9:27 عصر روز سه شنبه 86 مرداد 30