سفارش تبلیغ
صبا ویژن


نقد چهارم(قسمت سوم) -


درباره مهاجر
نقد چهارم(قسمت سوم) -
مدیر وبلاگ : مهاجر[197]
نویسندگان وبلاگ :
مسئول مسافرت[71]
معاون فرهنگی[2]
معاون علمی[2]
معاون اداری-مالی[2]
وحید نصیری کیا[13]
احسان آقارضایی[-2]
سعید توکلی[2]
محمد علی بیگی[0]
میهمان[6]

آی دی نویسنده
تماس با نویسنده


آرشیو وبلاگ
اطلاع رسانی
جهادی 87
جهادی 88
درباره جهادی
فعالیت‏ها در جهادی
خاطرات جهادی
فقر و محرومیت
مطالب طنز
فرکانس محرمانه
وقایع
شورای هماهنگی
مؤمن جهادی
خواهران جهادی
بسیج سازندگی
فرهنگی داخلی


.::رفیق قافله::.
شورای هماهنگی گروه های جهادی
تأملاتی در باب جهادی
بنیاد فرهنگی والی
مؤسسه جهادی
بسیج سازندگی
یاوران جهادگر
جواد الائمه
مهرباران
رضوان
رازدل
آفتاب طلایی(نیک شهر)

.::همرهان::.
آنتن [35]
کتاب های سید مرتضی [177]
فلسفه و حکمت [149]
باشگاه اندیشه [137]
صالحین شیعه [62]
ماهنامه حیات [146]
ماهنامه حضور [295]
ماهنامه راه [134]
سبکبالان [102]
مجاهد [390]
ساجد [133]
نائب [355]
[آرشیو(12)]

شماره دوم نشریه هجر.آبان 88.نسخهpdf آوای مهاجر


اشتراک فصلنامه مهاجر
 
لوگوی وبلاگ
نقد چهارم(قسمت سوم) -

کلیه حقوق این وب‏گاه متعلق به گروه جهادی مهاجر است
Mohajer.basij@gmail.com
 RSS 

اشاره:
در دو قسمت قبل از نقد مسافرت جهادی چهارم به بررسی دو معلونت و برخی مسائل پیرامونی پرداختیم. در این قسمت به بررسی دو معلونت فرهنگی و علمی و تذکراتی و پیشنهاداتی پیرامون آنها خواهیم پرداخت.

+ فرهنگی خارجی

یکی از مشکلات دانشگاه هایی امثال ما کمبود نیروی فرهنگی است. چون اغلب دوستان یا مهندسی و پایه هستند و تعداد کمی هم انسانی. کار فرهنگی با این افراد که نیاز به آموزش دارند مشکل است.
اگر قبل از مسافرت بتوان برنامه ریزی کرد و دوستان را طوری جمع کرد، شاید کار کمی جلو برود، در غیر اینصورت نباید انتظاری داشت. علاوه بر آن که امسال در انتخاب معاون با مشکل روبرو بودیم و بالاخره به پیسنهاد دوستان آقای طوسی انتخاب شد. با توجه به زمان کم باقی مانده تا مسافرت و ... ایشان نتوانستند آن طور که باید و شاید برنامه ریزی کنند.
در مجموع چند فعالیت شاخص انجام شد:
1. مسابقه نقاشی مولود کعبه در سه روستا:
طرح خوبی بود که با کار بیشتر می توان در سال های آینده هم پیگیری کرد.
2. مراسم ولادت حضرت علی(ع):
که در روستای بردی برگزار شد و استقبال خوبی هم شد.
3. دیوار نویسی مدارس و مساجد:
این هم طرح خوبی بود که امسال با جدیت خوبی دنبال شد.
4. برگزاری مسابقه کتابخوانی "آزادی معنوی" شهید مطهری:
قبل از مسافرت-سال گذشته و امسال- یکی از موضوعاتی که مورد بحث بود در باب مسائل فرهنگی، ارتباط با جوانان روستا-طیف هم سن و سال خودمان- بود که اهمیت فوق العاده ای هم داشت. چون اغلب کار فرهنگی ما یا برای کودکان بود یا بزرگسالان. وبرنامه ویژه ای برای جوانان نداشتیم.
طرح دیگری که امسال داشتیم و با کار بیشتر می شود در سطوح سنی دیگر هم برگزار کرد، مسابقه کتابخوانی است. که امسال در سطح روستای بردی از کتاب "آزادی معنوی" برگزرا شد. استقبال خوبی هم شد.
به نظر من بحث ترویج کتابخوانی خیلی بهتر از کتابخانه درست کردن توی روستاهاست. آدم کتابخوان بالاخره کتاب از هر جا شده تهیه می کند. علاوه بر این که این بخش از لحاظ کتابخانه در حد مطلوبی بود.
5. دیدار با خانواده شهدا:
حدوداً امسال به دیدار همه خانواده شهدای بخش رفتیم. از این لحاظ از سال گذشته بهبود داشتیم که به دلیل پیگیری های قبل از مسافرت بود.
پیشنهادی که به نظر مطلوب هم می رسد در بحث هدایا اگر دقیقاً اعضای خانواده مشخص شود، برای هر یک هدیه جداگانه تهیه شود، مناسب است و تأثیر زیادی دارد.

سه مورد از موارد بالا را برای اولین بار بود که انجام می دادیم و برای سال آینده جای کار بیشتر دارد، تا در کیفیت و کمیت آثار مطلوب تری داشته باشد.

چند نکته و تذکر:
1. وسعت مراسم های مذهبی، مسابقات کتابخوانی باید گسترش یابد و کیفیت آنها نیز بهتر شود.
2. در مورد کلاس های تابستانی و راهنمایی فکر می کنم باید از حالت جایزه محوری خارج شود و به سمت فعالیت محوری هدایت شود. مهمترین کار انتخاب و آموزش مربیان است. هر کسی نباید در منطقه با بچه ها ارتباط مستقیم داشته باشد.
3. مورد ضعف امسال نسبت به سال گذشته در بحث فرهنگی، قسمت تجهیز کتابخانه ها بود که فعالیت امسال 20% فعالیت سال گذشته بود.
4. در رابطه با بحث تداوم در بخش برادران هم اتفاق خاصی رخ نداد.
5. امسال بخش خواهران هم به مسافرت اضافه شده بود و از این جهت که با دختران و زنان روستا هم ارتباط برقرار شد یک امتیاز مثبت بود. برای سال های بعد باید در بحث اجرای برنامه ها از قبل هماهنگی های لازم در راستای اجرای برنامه ها انجام شود . به نظر من نیاز به یک برنامه ریزی جامعه و هدفمند دارد.

+علمی:
ویژگی مثبت امسال معاون و تیم علمی مناسب بود که نسب به دو سال گذشته قابل مقایسه نبود. یعنی قبل از مسافرت تیم دبیران انتخاب شده بود و فقط در یک درس(ادبیات) مشکل دبیر وجود داشت.
علاوه بر این کلاس ها منظم برگزار می شد و این خوب بود.
لیکن چند مشکل وجود داشت که بازده گروه علمی را با تمام نقاط مثبت کم کرده بود:
1. حضور دانش آموزان:
همیشه جمع آوری دانش  آموزان در این مناطق، آن هم تابستان سخت بوده است. با توجه به شناسایی این مشکل راه کارهای زیر پیگیری شد:
الف. برگزاری آزمون تعیین سطح:
که علاوه بر سطح بندی نوعی اطلاع رسانی هم محسوب می شد. ثبت نام هم در این آزمون انجام شد. این آزمون برای دبیرستان های دخترانه برگزار شد و استقبال هم خوب بود. ولی در دبیرستان های پسرانه به دلیل عدم همکاری مدیران مدارس به خوبی و در زمان حضور دوستان(سفر پیش قراولی خرداد ماه) در منطقه برگزار نشد. همچنین روند تصحیح آزمون و اعلام نتایج هم متأسفانه پیگیری نشد و حدوداً  هزینه پرداخت شده در این رابطه نتیجه مطلوب نداشت.
ب. هماهنگی با مدیران مدارس در را بطه با اطلاع رسانی کلاس های تابستان همزمان با برگزاری امتحانات نهایی:
چون معمولاً اطلاع رسانی بعد از پایان امتحانات و تعطیلی مدارس اعلام می شد، جمع آوری دانش آموزان کمی سخت بود. با این که زودتر اطلاع داده شد-اردی بهشت- ولی به دلیل عدم همکاری آموزش و پرورش این کلاس ها خوب برگزار نشد.(از لحاظ جمعیت)
بخش خواهران هم که به دلیل برگزاری جهادی علم و صنعت کنسل شد. در صورتی که زمینه خوبی برای فعالیت بود، و استقبال و نتیجه خوبی داشت.
علاوه بر آن اسکان نداشتن دانش آموزان در خوابگاه نیز مشکل دیگری بود. معمولاً این موضوع از طرف آموزش و پرورش پیگیری تأمین می شودکه برای سال های بعد باید پیگیری شود. چون علاوه بر برنامه های علمی، برنامه فرهنگی و مشاوره در زمان عصر هم می توان اجرا کرد.

یکی از دلایل عدم استقبال و نقص اطلاع رسانی عدم حضور معاون علمی در پیش قراولی قبل از مسافرت بود. البته بقیه دوستان پیگیری کردند ولی به هر حال 1، 2 روز از وقت دوستان صرف اطلاع رسانی شد که زیاد خوب نبود.

اهدای کتاب:
یکی دیگر از فعالیت های جانبی که در خصوص کارهای علمی در مسافرت جهادی انجام می شود، تجهیز کتابخانه مدارس با کتاب های کمک آموزشی است، که از دومنبع زیر تأمین می شوند:
الف. مؤسسات چاپ کمک آموزشی:
در این مورد در سال گذشته مقدار کمی کتاب داشتیم که تنها از یک مؤسسه جمع آوری شده بود و لی امسال با پیگیری دوستان، دو مؤسسه به نتیجه رسید که یکی از آنها مقدار زیادی کتاب اهدا کرد و لینک دوم هم به دلیل کمبود وقت و کافی بودن کتاب ها پیگیری نشد. این کتاب ها در 6 دبیرستان و 2 کتابخانه تقسیم شد. روند توزیع کتاب هم خوب پیگیری شد.

ب. از طریق دانشجویان:
شامل کتاب های دوستان جدیدالورود که در کنکور شرکت کرده اند و دیگر کتاب های خود را نیاز ندارند، می شود. این طرح امسال مطرح شد که خوب مدیریت نشد و اطلاع رسانی هم خوب نبود.
چند مزیت طرح:
1. یک سری کتاب که معمولاً بلااستفاده باقی می مانند به چرخه استفاده وارد می شوند.
2. نوعی آشنایی با حرکت جهادی است. برای معرفی حرکت به دانشجویان ورودی جدید.
3. هزینه کم و احساس مشارکت دانشجویان در طرح علمی مسافرت جهادی.
علاوه بر این اقدامات زیر لازم است:
1. نحوه اطلاع رسانی(که در قسمت اول توضیح دادیم) در مهر و بهمن که ورودی جدید به دانشگاه می آیند و یا زمان ثبت نام.
2. تدارک فضایی برای جمع آوری کتاب ها در هر دانشکده که افرادی برای آشنایی با مراجعه کنندگان حضور داشته باشند.
3. بررسی نهایی کتاب ها و بسته بندی آنها جهت ارسال قبل از تعطیلی دانشگاه.
* این رویه در رایطه با کتاب های فرهنگی هم قابل پیگیری است.
به هر حال امسال نتوانستیم از این ظرفیت استفاده کنیم.



نویسنده : مسئول مسافرت » ساعت 2:0 صبح روز سه شنبه 87 مهر 9