سفارش تبلیغ
صبا ویژن


مدیریت مالی مسافرت جهادی -


درباره مهاجر
مدیریت مالی مسافرت جهادی -
مدیر وبلاگ : مهاجر[197]
نویسندگان وبلاگ :
مسئول مسافرت[71]
معاون فرهنگی[2]
معاون علمی[2]
معاون اداری-مالی[2]
وحید نصیری کیا[13]
احسان آقارضایی[-2]
سعید توکلی[2]
محمد علی بیگی[0]
میهمان[6]

آی دی نویسنده
تماس با نویسنده


آرشیو وبلاگ
اطلاع رسانی
جهادی 87
جهادی 88
درباره جهادی
فعالیت‏ها در جهادی
خاطرات جهادی
فقر و محرومیت
مطالب طنز
فرکانس محرمانه
وقایع
شورای هماهنگی
مؤمن جهادی
خواهران جهادی
بسیج سازندگی
فرهنگی داخلی


.::رفیق قافله::.
شورای هماهنگی گروه های جهادی
تأملاتی در باب جهادی
بنیاد فرهنگی والی
مؤسسه جهادی
بسیج سازندگی
یاوران جهادگر
جواد الائمه
مهرباران
رضوان
رازدل
آفتاب طلایی(نیک شهر)

.::همرهان::.
آنتن [35]
کتاب های سید مرتضی [177]
فلسفه و حکمت [149]
باشگاه اندیشه [137]
صالحین شیعه [62]
ماهنامه حیات [146]
ماهنامه حضور [295]
ماهنامه راه [134]
سبکبالان [102]
مجاهد [390]
ساجد [133]
نائب [355]
[آرشیو(12)]

شماره دوم نشریه هجر.آبان 88.نسخهpdf آوای مهاجر


اشتراک فصلنامه مهاجر
 
لوگوی وبلاگ
مدیریت مالی مسافرت جهادی -

کلیه حقوق این وب‏گاه متعلق به گروه جهادی مهاجر است
Mohajer.basij@gmail.com
 RSS 

اشاره:
قرار بود مطالبی درباره تجربیات اجرایی مسافرت جهادی با هدف « بهبود و رفع مشکلات این حرکت» در اینجا قرار دهیم.
تا کنون درباره معاونت هماهنگی و فرهنگی داخلی بطور جداگانه مختصری در اختیار دوستان قرار دادیم. در ادامه با توجه به اهمیت بحث مالی در این رابطه مختصری آمده‏است. با توجه به مشکلاتی که حدوداً اکثر گروه‏های جهادی مخصوصاً طی دو سال اخیر با آن مواجه شده‏اند اهمیت این موضوع بیشتر نمایان می‏شود. البته در این مورد نظر بسیار است. قصد دارم بطور جداگانه و به زودی به آن بپردازم.  مطلب زیر با کمی تخلیص از اینجا(+) نقل می‏شود.

مدیرت مالی
 
مدیریت مالی، در سفر جهادی را باید معطوف به فرآیند برنامه‏ریزی و برآورد مالی اولیه، جذب سرمایه، مصرف بهینه وجوه و گزارش عملکرد مالی دانست. این مراحل باید توسط مدیرمالی انجام گیرند.در این جا یک سری پیشنهاد راجع به مدیریت مالی و اسپانسرها دارم.

کسی که می‏خواهد کمک کند، دارد پول خرج می‏کند. هیچ کس هم مثل خود آدم دلش برای پولش نمی‏سوزد. پس می‏تواند به بهترین نحو پول را در راه خیر مصرف نماید. در نتیجه یک مرد مقتصد و پولدار که میخواهد رقم درشتی را خرج کند، از همه چیز مهمتر برایش این است که خیالش از مصرف درست پولش راحت باشد.

مهمترین مساله برای کسی که می‏خواهد کمک مالی بکند، این است که این پول قرار است به چه چیزی تبدیل بشود؟ و توسط چه کسی؟ و در کجا؟ و بر اساس چه برنامه‏ای و ...
بنده جهادی آمده‏ام و با مسایل آشنا هستم. به گروهی که مسافرت می‏روند هم آشنا هستم و به مسئولین امر هم اعتماد دارم. ولی کسانی که نیامده‏اند و مستقیم نمی‏شناسند چه؟
مگر کم بوده اند کسانی که با ادعای کار خیر سواستفاده های کلان از احساسات مذهبی و انسانی مردم و متمولین کرده اند؟ 
ساختار مالی درست، واجب‏تر از واجب است اگر بخواهیم کارهای بزرگ بکنیم. اگر بخواهیم غیر از دست دراز کردن جلوی کمیته و جهاد، سازمان جوانان و ... و ساختن یک اتاق و طویله و ... کاری بکنیم. کاری که اثرات بیشتری داشته باشد. شما تا ساختار مالی مطمئنی نداشته باشید، نمی‏توانید خیال کسی را راحت کنید که پولش درست هزینه می شود. خیلی از سازمان‏های بین المللی تامین مالی، حتی اگر یک دولتی ساختار مالی درست نداشته باشد، از دادن وام به آن‏ها خودداری می کند و وام نمی‏دهد. این برای وام است چه رسد به اعانه و کمک بلاعوض.
سوال را تکرار می کنم. چرا باید یک اسپانسر به شما اطمینان کند؟
چون بارها این کار را کرده‏ایم. چون ما جمع مطمئنی هستیم و کاملاً برای رضای خدا -و نه چشمداشتی به این اموال- کار می‏کنیم. چون می‏رویم در محروم‏ترین مناطق کار می‏کنیم. چون می‏رویم در جاهایی که نیاز دارند کار می‏کنیم و این کار نیاز موثری از مردم منطقه را بر می آورد.
از کجا معلوم؟
این را باید در گزارشات خوب تنظیم شده نشان داد.

+ایجاد انگیزه
وقتی گزارش پارسال را می برید برای یک اسپانسر، باید صفحه‏ی اولش تشکر از کسانی باشد که رقمهای درشتی را کمک کردهاند. این فرد اگر قدیمی باشد و قبلاً کمک کرده باشد، به دنبال اسم خودش می‏گردد و اگر آن اسم را ببیند، احساس این که پولش دود نشده است، به او دست خواهد داد. اگر هم جدید باشد، می‏بیند که کار خیری که دیگران کرده‏اند از بین نرفته و اسمشان باقی مانده. و او هم به این ساختار اعتماد خواهد کرد.
شایسته است که تقدیرنامه‏های زیبا و درشانی برای کسانی که رقم‏های درشت کمک کرده‏اند، فرستاده شود. از قبل و حین کار و بهره‏برداری بعد از کار باید تصاویر و گزارشاتی خاص این اسپانسر‏ها تهیه نمود و برای ایشان ارسال نمود.
حتی الامکان معلوم باشد که پول چه کسی چه بخشی از کار را پیش برده است. مثلاً یک مسجد که 
20 میلیون خرج دارد، بالاخره چند میلیونش آهن است. چند میلیونش آجر است و .... اگر شما چیزی نداشته باشید برای گفتن، مثلاً یا 700 هزار کمک می کند یا2 میلیون. ولی اگر معلوم باشد که مثلاً -رقم ها را همین طور الکی می گویم- 5 میلیون تومان آهن دارد.5 میلیون تومان سیمان. 5 میلیون آجر و ... خلاصه اگر این ها خرد بشود؛ انگیزش بیشتری ایجاد می‏کند که به یک اسپانسر بگویی: حاج آقا شما آهن‏های مسجد را بدهید. شاید اصلاً خودش آهن فروش بود یا آشنا داشت خرید و دستور داد حمل کنند. چه بهتر! یا حاج آقا شما آجر بده. و قس علی هذا.
کسانی که توان مالی و علاقه به پرداخت های رقم بالا ر دارند را باید شخصا توسط اشخاص موجه و مسلط به امور جهادی؛ کسی مثل مسئول یا معاونش یا از پیش کسوتان موجه? مراجعه نمود. گزارش داد و توضیحات کافی و علمی و مستدل ارائه کرد. رسیدهای زیبا و معقول تهیه نمود و در ازای دریافت وجوه مزبور، رسید معتبر و مدون داد. این‏ها مسایلی است که از حیث روانی به یک اسپانسر کمک خواهد کرد.

حتی الامکان ساختار مسافرت معلوم باشد و معلوم باشد که خرج جاری و خورد و خوراک بچه‏ها از محل پول خودشان تامین می‏شود و مبالغ کمک‏های اسپانسر ها مستقیماً خرج پروژه‏ها می‏شود.



نویسنده : مهاجر » ساعت 9:0 صبح روز پنج شنبه 87 مرداد 31